لاک غلطگیر

لاک غلطگیر

لاک غلطگیر
لاک غلطگیر

لاک غلطگیر

لاک غلطگیر

انتقاد از بخشش‌های دولت در روزهای پایانی

«ترکان» نماینده «روحانی» در امور انتقال دولت مطرح کرد
انتقاد از بخشش‌های دولت در روزهای پایانی
شرق، طاهره ریاحی: «بذل و بخشش‌های دولت در روزهای پایانی قابل تامل است.» این نخستین موضع‌گیری رسمی دولت یازدهم در برابر دولت دهم است که اکبر ترکان نماینده رییس‌جمهور منتخب در امور انتقال دولت آن را در واکنش به واگذاری گران‌ترین زمین پایتخت - زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران ـ به صداوسیما اتخاذ کرده روز چهارشنبه محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌ دولت دهم این خبر را اعلام کرد اما بسیاری از کارشناسان واگذاری این امر را غیرقانونی و برخلاف اصل 44 ارزیابی کردند. اکبر ترکان نماینده رییس‌جمهور منتخب در امور انتقال دولت در این‌باره به فارس گفت: ممکن است اینگونه تصور شود که چون صداوسیما در مراسمی از رییس‌جمهور تقدیر کرده است او هم متقابلا با واگذاری اراضی ارزشمند نمایشگاه بین‌المللی قصد جبران داشته است و اگر دولت واقعا چنین قصدی داشت می‌توانست در هشت سال گذشته با طی مراحل قانونی چنین کاری را انجام دهد. او افزود: زمین نمایشگاه بین‌المللی با ارزش است و از وقتی که بحث واگذاری‌اش مطرح شده خیلی‌ها برایش نقشه کشیده‌اند و همچنین اعلام کرده است براساس قانون خصوصی‌سازی باید نمایشگاه واگذار شده اما کاربری آن نباید تغییر کند و حتی سکوت وزیر صنعت نیز در قبال این اقدام عجیب است. بذل و بخشش‌های دولت در روزهای پایانی قابل تامل است. او با بیان اینکه اخبار دیگری درباره این نوع بذل و بخشش‌ها به وی رسیده که قابل تامل است، به برخی از آنها اشاره کرد؛ «واگذاری خانه‌های سازمانی به قیمت‌ نازل»، «تخلیه یکی از ساختمان‌های منطقه آزاد برای اجاره بلندمدت» و «واگذاری‌های عجولانه در سازمان میراث فرهنگی» از جمله موضوعاتی بود که ترکان آنها را نیازمند پیگیری دانست.  وی همچنین تصریح کرد: به ما خبر رسیده که وزیر کشور بعد از انتخابات بیش از 40 حکم برای بخشداران و فرمانداران صادر کرده که با توجه به فرصت اندک باقیمانده تا زمان انتقال دولت، این اقدام سوال‌برانگیز است.       
   
ترکان در پایان با ناشایست‌خواندن این نوع اقدامات، متذکر شد: بهتر است رفتارها در آستانه نقل و انتقال دولت، منطقی و اصولی باشد و کارهای مربوط به واگذاری‌ها و انتصاب‌ها را به مسوولان بعدی بسپارند. پیش از این، سخنگوی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی هم گفته بود: زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی قابلیت واگذاری به غیر را ندارد. حمیدرضا آملی در این‌باره به ایسنا گفت: طرح موضوع فوق مربوط به مدت‌ها قبل بوده که مراتب در کمیسیون‌های مختلف دولت بررسی و نهایتا منتفی شده است. واکنش‌ها به شخصیت‌های دولتی خاتمه پیدا نکرد و اسدالله عسگراولادی، عضو اتاق بازرگانی که یک‌بار پیشنهاد خرید زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی را عنوان کرده بود، گفت: محل نمایشگاه‌های بین‌المللی باید برای امور بازرگانی و تجاری کشور به کار گرفته شود. در این محل می‌توان مرکز تجارت بین‌المللی ایجاد کرد و کنفرانس‌های بین‌المللی در زمینه اقتصاد را در آن برگزار کرد. به همین دلیل با واگذاری آن به صداوسیما به شدت مخالفیم. او افزود: ‌بارها گفته‌ایم که بخش خصوصی آماده خرید این محل است و توان آن را دارد. مگر دولتی‌ها چگونه خرید می‌کنند. از منابع بانکی بهره می‌برند ما هم می‌توانیم یک شرکت سهامی عام درست کنیم و از طریق فروش سهام آن بهره ببریم. ابتدا باید تصمیم توسط دولت گرفته شود تا متناسب با کاربری این محل خریداران به میدان بیایند. 
واگذاری زمین‌های نمایشگاه، مغایر اصل 44 
واگذاری اراضی و مستغلات و املاک دولت برای رد دیون در برخی موارد یا تخصیص ردیف درآمدی در بودجه سالانه از مواردی است که در دولت نهم و دهم همواره حاشیه‌ساز بوده است. گران‌ترین زمین‌های شهر تهران - زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی که محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در شمال تهران است و حدود 850 هزار مترمربع مساحت دارد -ملکی وقف شده متعلق به آستان قدس رضوی است و در گروه یک فهرست واگذاری‌ها قرار داشت که براساس اقداماتی که سازمان خصوصی‌سازی انجام داده بود در ابتدای دولت دهم نمایشگاه بین‌المللی تهران به ساتا یعنی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح واگذار شد به نحوی که مدیرعامل و رییس هیات مدیره ساتا در آن زمان در دفتر مدیریت نمایشگاه بین‌المللی مستقر شد اما این واگذاری اختلاف نظر زیادی بین بابک افقهی رییس وقت سازمان توسعه تجارت و همچنین عباس قلی‌زاده رییس وقت شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تهران به وجود آورد. از سوی دیگر طرف سوم یعنی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح هم وارد کار شده بود اما در اقدامی غیرمنتظره واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به دستور محمود احمدی‌نژاد لغو و در همان روز مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز از سمت خود برکنار و کاظم اکبرپور که پیش‌تر معاون این شرکت بود مدیرعامل نمایشگاه شد اما این موضوع هم جنجال‌های بسیاری آفرید تا  در نهایت با لغو واگذاری با دستور محمود احمدی‌نژاد قضیه فیصله پیدا کرد و آنطور که اکبرپور خبر داد نمایشگاه بین‌المللی در گروه دوم فهرست واگذاری‌ها قرار داشت یعنی 20‌درصد آن در اختیار دولت قرار خواهد گرفت و 80‌درصد آن واگذار می‌شود. تا اینکه محمدرضا رحیمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات‌دولت اعلام کرد نمایشگاه بین‌المللی به صداوسیما واگذار می‌شود آن هم کمتر از یک هفته پس از تجلیل غیرمتعارف صداوسیما از احمدی‌نژاد که مخالفت‌های جدی حتی در بین اصولگرایان را در پی داشت. 
میراث دولت دهم برای دولت یازدهم 
 واگذاری زمین‌های نمایشگاه به صداوسیما سومین میراث دولت دهم برای دولت یازدهم است. پیش از این روزنامه «ایران» ارگان مطبوعاتی دولت 149 نفر را در این روزنامه استخدام رسمی کرد. تصمیم به استخدام گسترده نیروهای منصوب به تیم رسانه‌ای دولت، اقدامی عجیب، در راستای باقی‌ماندن عقبه رسانه‌ای دولت در اصلی‌ترین روزنامه این نهاد بود چرا که درصورت رسمی‌شدن این افراد دولت آینده نمی‌تواند به راحتی روزنامه خود را از وجود اطرافیان مشایی خالی کند و مجبور است آنها را تحمل کند. از طرفی طرح مهرآفرین دولت و مجوز استخدام 500 هزار نفر در کل کشور و بیرون از ضوابط قانونی را به دولت داد؛ موضوعی که حجم بزرگی از مشکلات را به دولت یازدهم تحمیل می‌کند. و حالا فاز سوم میراث احمدی‌نژاد برای روحانی با پروژه واگذاری زمین‌های نمایشگاه به ضرغامی تکمیل شده است. هر چند تا چندی پیش رابطه ضرغامی و احمدی‌نژاد تیره و تار بود پس از انتخابات سال 88 نزدیکان محمود احمدی‌نژاد انتقاد به صداوسیما را آغاز کردند. در آن زمان چهره‌هایی مانند علی‌اکبر جوانفکر و اسفندیار رحیم‌مشایی در موضعی مشترک، عزت‌الله ضرغامی و علی دارابی، رییس و قائم مقام صداوسیما را متهم کردند که از روی عمد تبلیغات خوبی از دولت نهم و دستاوردهایش در کشور انجام نداده‌اند و از سفرهای استانی گرفته تا مصوبه‌های دولت نهم مورد انتقاد صداوسیما بود. هفته‌نامه موج اندیشه نزدیک به مشایی، در آذر 88 پرونده ویژه منتشر کرد و در گزارش‌ها و گفت‌وگو‌های مختلف این موضوع را بازنشر داد که صداوسیمای کشور در دست «جمعیت ایثارگران» است و معلوم است این تشکل اصولگرا نمی‌تواند موفقیت‌های دولت نهم را ببیند و یکی از مقصران اصلی که سبب شد آرای احمدی‌نژاد بیشتر نشود، صداوسیماست. جمعیت ایثارگران گرچه روزگاری مدعی بود که از حامیان اصلی احمدی‌نژاد محسوب می‌شود اما زمانی که برای نخستین بار احمدی‌نژاد در سال 86 به صراحت اعلام کرد که به هیچ تشکل اصولگرایی از جمله ایثارگران مدیون نیست، آرام آرام زمزمه‌های انتقاد از کابینه از زبان ایثارگرانی‌ها بلند شد. از آن طرف دولت هم بارها این ادعا را مطرح کرد که ایثارگران در وزرای کابینه از احمدی‌نژاد سهم خواهی می‌کنند و دولت نمی‌خواهد به آنها سهم بدهد.  هر چند صداوسیما در سال 88 به پوشش وسیع سفرهای استانی دولت نهم پرداخت اما حتی علی‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه احمدی‌نژاد هم بار‌ها عنوان کرد این رسانه «ملی» نیست و بی‌مهری به دولتی‌ها را ادامه می‌دهد. حالا ضرغامی برای احمدی‌نژاد مراسم تجلیل می‌گیرد، از او تقدیر می‌کند و احمدی‌نژاد با مصوبه‌ای زمین‌های نمایشگاه را به صداوسیما واگذار می‌کند. 

چرایی مصوبه دقیقه 90 دولت دهم 
پرسشی که از روز چهارشنبه در محافل مختلف عنوان می‌شود این است که «تصویب مصوبه واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی که از آن به عنوان گران‌ترین زمین شهر تهران یاد می‌شود، چه اندازه ریشه در نزدیکی ضرغامی و احمدی‌نژاد دارد؟ پاسخ به این پرسش از سه جهت قابل بررسی است. نخست آنکه انتقادات به عملکرد دولت دهم در زمان برگزاری انتخابات شدت بیشتری داشت و این انتقادات از سوی نامزدهای انتخاباتی در صداوسیما هم مطرح شد. احمدی‌نژاد در آن زمان بیانیه‌ای داد و اعلام کرد دولت در حال آماده‌کردن پاسخ به انتقادات نامزدهای انتخاباتی است و از صداوسیما درخواست کرد تا فرصتی در اختیارش برای پاسخگویی قرار دهد اما این امر هیچ‌گاه محقق نشد گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که ضرغامی با رایزنی‌هایی از احمدی‌نژاد درخواست کرده این موضوع را فراموش کند. با این حال احمدی‌نژاد در انتقاد از رفتارهای صداوسیما گفته بود: من نمی‌دانم که چرا برخی اصرار دارند خلاف قانون عمل کنند. اینکه در یک برنامه زنده تلویزیونی فردی که خود متخلف است به کسی که حضور ندارد تهمت و اتهام بزند خیلی بد است. این کار باید اصلاح و جبران شود و برخی معاونت‌های صداوسیما باید دقت و مراقبت بیشتری کنند.  سابقه دوستی بین ضرغامی و احمدی‌نژاد ریشه در روزهایی دارد که احمدی‌نژاد همکاری‌هایی با جمعیت ایثارگران داشت و ضرغامی هم از چهره‌های نزدیک به این تشکل به شمار می‌رفت شاید به همین سبب در ماه‌های اخیر حجم انتقادات رسانه‌های دولتی از صداوسیما کمتر شده بود. نکته دیگر اینکه صداوسیما تنها  نهاد غیردولتی ـ وابسته به حاکمیت ـ در کشور است که از احمدی‌نژاد تجلیل کرد هر چند برخی انگیزه‌های مالی و بودجه‌ای را یکی از دلایل اصلی تجلیل صداوسیما از رییس‌جمهور دانسته بودند. با این حال ضرغامی در این مراسم احمدی‌نژاد را اینطور توصیف کرد: «احمدی‌نژاد شخصیت کم نظیری است و به سرعت بعد از رسیدن به ریاست‌جمهوری به شخصیت جهانی تبدیل شد.» این اظهارات ضرغامی با واکنش بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ها به نقد سخنان یک‌جانبه احمدی‌نژاد منجر شد که ضمن انتقاد از ضرغامی که تریبون آزاد در اختیار رییس دولت دهم قرار داده به پاسخگویی به آمار و ارقام خیالی احمدی‌نژاد پرداختند.  نکته سوم به احتمال برکناری ضرغامی از صداوسیما تا پایان سال باز می‌گردد و به نظر می‌رسد ضرغامی و احمدی‌نژاد که سابقه همکاری در طول دولت نهم و دهم و پیش از آن در جمعیت ایثارگران را داشته‌اند در آینده همکاری‌های بیشتری در حوزه‌های مختلف به ویژه سیاست خواهند داشت. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.